De fleste vil nok uten tvil gå på en liten smell i jula, med alle de fristelser og godbiter man blir stilt ovenfor den siste uka i desember. Juleribbe, saus, stappe, kaker, akevitt, øl, pinnekjøtt, sosisser, svor, krem, rom, Cognac, stillesitting, inaktivitet. Ja, selv om jula er en god tid for å samle krefter og se mer til sine nærmeste, så har det en tendens til å bli alt for mye av den usunne livsstilen. Finnes det sunnere alternativer til den tradisjonelle julematen? Vi skal se på om det er ting man kan endre for å bevare litt av den formen man hadde før kirkeklokkene klang en julekveld.

Hva skal så til?

Det er tre måltider som kommer opp som hovedårsaker til økt midjemål etter jula:

  • Middagen
  • Desserten og kakene
  • Drikken

Selv om det er vanskelig å gi slipp på juleribba eller pinnekjøttet, kan man tenke på å bruke kjøtt som er rikere på fiber, mineraler og sunne næringsstoffer. En skinkestek er både kjempegod og mindre fettrik. Lag sausen på kraft og ikke fløte, og dander rikelig med grønnsaker, nøtter og frukt.

Dessert er både koselig og godt, men man trenger ikke gå for kaloribombene hver gang. Sørg for å lage rikelig med fruktsalat, og her kan man bytte ut kremen med kesam i stedet.

Juletid er festtid, og det er ikke å komme bort fra at det kan bli noen glass for mye både en og to ganger. Når det gjelder alkohol, er det en kjensgjerning at kaloriene florerer her. Øl, vin og sprit inneholder store mengder kalorier, mange ganger over anbefalt dose. Derfor kan man velge øl med lite-etiketten, og sørge for å drikke av små glass. Når det gjelder vin, så inneholder denne også mye kalorier. Velg tørre viner, og sørg for å nyte drikken mer enn å helle i deg. Sprit er produsert gjennom mange faser og inneholder store mengder kalorier og sukker. Det kan være helt ok å ta et lite glass Cognac eller to, men her vil man bare etter 3-4 enheter overstige flere hundre kalorier, kun i drikke.

Ikke overdriv

Det er ingen tvil om at jula er anledning for å kose seg med god mat og drikke, men det er også andre faktorer som avgjør om du må bestille treningskort på nærmeste treningsstudio over nyttår. Man må også se på:

  • Mengde
  • Aktivitet

I jula har det lett for å bli ekstra mye innetid, da man både skal ordne til neste bordsetning, men også slik at man skal få treffe og snakke med alle sine slektninger og venner. Dessuten blir det gjerne frokost, lunsj, middag, dessert og kaffeslabberas på kvelden. Kanskje rekker også noen både kveldsmat og nattmat.

Sørg for å ha fokus på tilbehøret, frukt og grønt, og halver kjøttmengden for hver gang. Drikk rikelig med vann, slik at du både føler deg mer mett og ikke tyr til store mengder alkohol. Gå en lengre tur hver eneste morgen, kanskje er du på besøk på en ny plass, og det er en utmerket anledning til å få gått noen turer. Benytt enhver anledning ellers til knebøy, armhevinger og andre øvelser slik at julen blir vellykket med deilig julemat. Så kan du slappe av med din ugly christmas sweater i sofaen med god samvittighet etterpå!